Bel ons vandaag 020 - 486 07 01
Inloggen

Ordenen

Wat is de eenvoudigste manier om je administratie bij te houden? Los van het feiten hoe je je boekhouding gaat doen, Excel boekhouding of eenvoudig boekhoudprogramma, is ordenen de eerste stap.

Gegevens Ordenen

Bakkensysteem

Om een goed overzicht te houden over je administratie kun je werken volgens een soort ‘bakkensysteem,’ waarin inkomende en uitgaande documenten in een aparte map worden opgeslagen.

Doorgaans bestaat een goede bedrijfsadministratie uit zes “bakken”:

  • Inkomende facturen: dit zijn facturen van geleverde goederen/diensten van leveranciers. Deze facturen moet jij betalen.
  • Uitgaande facturen: dit zijn facturen die jij gestuurd hebt aan opdrachtgevers omdat jij goederen/diensten geleverd hebt. Deze facturen moeten betaald worden door je klanten. Tip: verwerk hierin ook je uren die je gespendeerd hebt aan projecten die afgerond zijn en relevant zijn voor declaraties.
  • Bonnetjes: alle bonnetjes die te maken hebben met het uitvoeren van je werkzaamheden bewaar je. Hier vallen ook parkeerkosten onder, die je maakt bijvoorbeeld door een zakelijke bespreking. De vraag is of het voor jou aftrekbare kosten voor de belasting.
  • Bankafschriften: Deze bewaar je ook. Download deze vanuit je internetbankieren-omgeving, omdat de bank deze na een tijdje niet meer bewaren.
  • Fiscale gegevens: hier bewaar je de BTW aangifte en de aangifte van de Inkomstenbelasting, maar ook je ZZP-modelovereenkomst.
  • Contracten met opdrachtgevers: bewaar in deze map de afspraken die je gemaakt hebt met opdrachtgevers, klanten en leveranciers. Daarnaast kun je hier ook juridische documenten bewaren.
Neem dan contact met ons op